Van Hanoi naar Ha Long Bay

16 november 2016 - Uông Bí, Vietnam

Zondag hebben we de fietsen uit de dozen gehaald en gemonteerd. Nauwelijks beschadigingen. Zondagmiddag een oefenronde door Hanoi gemaakt door het drukke stadsverkeer. De Temple of Literature te bezocht. Hordes studenten waren daar gekleed in toga en met baret op om het behalen van hun diploma te vieren. Na het poseren voor de groepsfoto gooiden ze in al hun blijdschap massaal hun baret de lucht in. Daarna op de fiets door het drukke, vooral scooter, verkeer, naar het Ho Chi Minh Mauseleum en Museum. Ook nog de oude gevangenis bezocht, door de Fransen in 1896 gebouwd om rebelerende Vietnamezen het zwijgen op te leggen. Is niet gelukt. Het communisme heeft enige tijd de politieke boventoon gevoerd in het land. Daar is, op de vele communistische monumenten na, weinig meer van van te bespeuren. Ik heb mijn haren laten knippen en dat is nogal heel kort uitgevallen.

Maandagochtend om 8:30 vertrekken we richting oosten over een lange spoorbrug. Via kleine straatjes komen we op de weg naar Ho, waar we de befaamde But Thap Tempel bezoeken. We overnachten in een hotel in Ho met een hotelhouder die trots zijn eigen racefiets laat zien en op zijn smartphone de foto's toont van tochten die hij in groepsverband heeft ondernomen..

Dinsdagochtend om 7:30 op de fiets. Het is nog koel en de zon gaat schuil achter wolken. De hotelhouder schrijft op hoe van Ho in Ha Long te komen. Op de kaart, schaal 1:600.000, staan niet alle wegen en plaatsen aangegeven. Om 10:00 uur begint het al aardig heet te worden. Via de drukke QL18, vooral vrachtverkeer, bereiken we Uong Bi, ca. 35 km voor Ha Long. Het is 15:00. Om 17:30 wordt het donker. We besluiten om niet verder te fietsen maar hier een hotel te zoeken en te overnachten. Morgen met het openbaar vervoer naar Ha Long.

Woensdagochtend verlaten we om 6:00 het hotel om de baai van Ha Long te bevaren. Taxi of bus? Dat is enkele seconden de vraag.. Maar dan komt een busje aanrijden, Ik wenk en het busje stopt. Ja, het rijdt naar Ha Long. Dat is boffen. We maken, terwijl het warmer en warmer wordt, een indrukwekkende boottocht door de baai van Ha Long.

1. Frans en Mia Robben:
    16 november 2016
    Mooi verhaal, en zo te lezen heel erg indrukwekkend, geniet ervan Stanley en Tjeu, en wij reizen in gedachten met jullie mee❤️❤️❗️
  2. Theo en Peter:
    16 november 2016
    Zo te lezen hebben jullie al schitterende tochten gemaakt en veel historische plaatsen en monumenten bezocht. Wij wensen jullie nog heel veel plezier op jullie tochten de komende dagen. Heel veel liefs en groetjes.
  3. Jan en Nellie::
    16 november 2016
    Hoi Tjeu en Stanley, zo te lezen is elke dag weer een uitdaging en vroegop een must om veel te zien voordat de hitte toe slaat...
  4. Fransje & Diyou:
    17 november 2016
    Fijn dat jullie goed zijn aangekomen! Het zal zeker een indrukwekkende reis worden ! Leuk dat we op deze manier de reis ook een beetje meekrijgen. Let goed op elkaar! Liefs van ons.